Als we als consument een pakket bestellen, zijn we gewend dat de vervoerder ons van elke stap in het proces op de hoogte houdt: verzending van het pakket, aankomst in het sorteercentrum en verwachte levertijd. In business-to-business is dit nog lang niet zo gebruikelijk. Daar wil transportbedrijf H.M. Verploegen uit Wijchen verandering in brengen. Henri Verploegen, mede-eigenaar van het bedrijf, vertelt hoe ze dat doen.
Transportbedrijf H.M. Verploegen is opgericht in 1936. Twaalf jaar geleden namen broers Henri en Erwin het roer van het familiebedrijf over. Sindsdien zetten ze in op groei van het transportnetwerk en verbetering van de service. Eén van de onderdelen van deze service, is een koppeling tussen klanten en H.M. Verploegen via Electronic Data Interchange (EDI). Hiermee worden zendingen automatisch aangemeld voor transport, zonder dat daar een telefoontje of e-mail voor nodig is.
Tijd besparen
Een koppeling via EDI scheelt klanten veel tijd. Henri: “Voorheen gaven klanten hun zendingen aan ons door via de telefoon of mail. Omdat de meesten zelf al een systeem gebruiken waarin ze zendingen invoeren, betekent dit veelal dubbel werk. Door hun eigen systeem rechtstreeks te koppelen aan dat van ons, krijgen we alle informatie die we nodig hebben automatisch door. Dat scheelt tijd. Bovendien verkleint het de kans op fouten, omdat er geen extra stap meer nodig is in het verzendproces.”
Ook rondom het verzenden zelf levert de EDI voordelen op. Henri vervolgt: “Klanten die een EDI-koppeling hebben, kunnen hun zendingen realtime bij ons volgen. Ze zien dat we de gegevens binnen hebben, wanneer de order gepickt is en of we hem rechtstreeks gaan leveren of via een tussenhub. Natuurlijk krijgen ze ook een geschatte aankomsttijd. Zonder EDI leveren we die service ook, maar dan zit daar een vertraging op omdat we het handmatig doen. Met de koppeling zien ze alles direct.”
Laagdrempelige installatie
Sommige klanten twijfelen over het maken van de EDI-koppeling, omdat ze denken dat het veel tijd kost om deze te installeren. Die twijfels kan Henri snel wegnemen: “In principe nemen wij al het werk van onze klanten over. Het enige wat ze zelf hoeven te doen, is het instellen van de datadownload. Dit kan met elk boekhoudpakket en warehousemanagementsysteem. De rest regelen wij. Zo houden we het laagdrempelig om in te stappen.”
Klanten die al werken met de EDI, ervaren dat als positief. Henri: “Klanten vinden het handig dat ze hun zendingen in kunnen zien. Het scheelt hen tijd dat ze gegevens niet dubbel hoeven in te voeren. Verder zijn ze erg tevreden over de manier waarop we het aanpakken. Wij stimuleren het gebruik en regelen het gratis. Het maakt het proces voor iedereen eenvoudiger.”
Expert in Frankrijk
Automatisering is niet het enige waar de broers Verploegen op hebben ingezet. Sinds 2016 heeft H.M. Verploegen namelijk een eigen vestiging in Frankrijk. Henri vertelt: “Met ons transportbedrijf zijn we niet alleen sterk in de Benelux, maar ook in Frankrijk. Hier hebben we een fijnmazig netwerk. Daarin zijn we een van de weinigen in Nederland. We kunnen elke zending binnen 72 tot 96 uur op de plaats van bestemming krijgen. Er is eigenlijk niets wat we hier in Frankrijk niet kunnen regelen als het gaat om transport. Ik ben er trots op dat mijn broer en ik dat voor elkaar hebben gekregen.”
Wil je meer weten over het transport van H.M. Verploegen? Neem dan contact op via +31 (0)24 64 88 580 of info@hmverploegen.nl